Säg det med ett spel

Det blir allt vanligare att företag skapar, eller beställer, egna spel för att på olika sätt sprida ett budskap. Dessa spel kan ofta spelas direkt i webbläsaren. Ett av de mest kända exemplen i Sverige är troligen Sveriges Televisions humorsajt, där spelaren kunde riva Slussen i Stockholm, eller försöka rädda den grekiska ekonomin genom att äta så många souvlaki som möjligt. Det kanske inte var några djupsinniga budskap som spreds på detta sätt, men eftersom spelen var enkla var det lätt att presentera ett nytt spel i veckan. Det var heller inga spel som någon tillbringade speciellt lång tid framför spelen, och kanske är det därför som de nu har plockats bort från sajten.

SVT:s experiment visar att man enkelt kan skapa enkla små spel på sin sajt, inspirerade av dagsaktuella händelser. Det här är något som företag kan inspireras av, både de som erbjuder spel om pengar, och de som bedriver helt annan verksamhet. Ett arkitektkontor skulle exempelvis kunna låta besökare på sajten skapa sin vision om nya Slussen genom ett spel.

Engagerande spel

Att lägga ned lite arbete på spelet, och involvera sajtens besökare i det, kan vara ett bra sätt att skapa ett engagemang, och inte minst ger det uppmärksamhet och länkar tillbaka till den egna sajten. Därför kan det löna sig att inte inspireras av SVT Humors gamla spel, utan titta på de lite mer avancerade varianterna. Med hjälp av HTML5 och JavaScript går det att skapa spel som liknar äldre data- och tv-spel. Nostalgi är en kraft som man bör utnyttja när man kan.

Ett spel som verkligen har tagit med spelarna i utformandet är Canvas Rider, där spelaren kontrollerar en liten cyklist som ska ta sig fram på en bana ritad av andra spelare. Det är inte särskilt lätt, och slutar för det mesta med att cyklisten ramlar av cykeln och slår sig fördärvad. Däremot är det extremt beroendeframkallande.